Nieuwe secretaris stelt zich voor

Marjolein Schouten - C720 Watervink

Graag wil ik me even aan u voorstellen. Mijn naam is Marjolein Schouten en samen met mijn man Paul Vink varen wij op een Compromis 720 genaamd Watervink.

Ik ben geboren in Haarlem in 1955 en samen met een jonger zusje hadden wij daar een heerlijke jeugd. Met in de zomer veel dagen aan het strand en in de vakantie met de auto naar Italië of Frankrijk. Waterpret bestond uit dobberen op een luchtbed en een beetje plonzen in de golven. Pas toen ik Paul leerde kennen in 1996 maakte ik kennis met water en zeilen. Tijdens een van onze vakanties samen huurden we een weekje een Friendship 22 in Friesland. Het was ca 25 graden, geen zuchtje wind en ik vond het prachtig!! Daarna huurden we nog eens een Valk en gingen we een beetje zeilen, ik vond het allemaal maar een hoop gedoe, de wind die je alle kanten opstuurde, er zat geen rem op de boot, en afstappen was ook allemaal niet zo makkelijk. Maar toch….

Blijkbaar bleef het kriebelen en in 2005 kochten we onze eerste zeilboot. Een Compromis 620 waarmee we ca vijf jaar hebben gevaren. De boot lag in Sneek en onze thuishaven zou het Alkmaardermeer worden. Volgens mij kon de boot makkelijk op een trailer gebracht worden, maar volgens Paul kocht je een boot om er mee te varen en dat zouden we dus ook doen! We reden naar vrienden in Heerenveen die ons naar de boot brachten met de nodige proviand, slaapzakken en warme kleding, waarna zij zo lief waren om in het weekend de auto weer terug te rijden naar Haarlem. En wij begonnen aan de tocht naar huis. Allereerst door Friesland richting Stavoren, leuk en gezellig varen. Dat wist ik nog van de vorige keer. De oversteek vanuit Stavoren naar Enkhuizen, verliep soepel totdat we in het zicht van de haven de zeilen moesten strijken. Het voorlijk van de fok scheurde, het zeil was helemaal gaar. De volgende dag door van Enkhuizen naar Hoorn. Het was grauw, het waaide hard en zonder fok waren we op zeil toch wat stuurloos. Dan maar op de motor verder. Door het stampen van de boot op de golven van het Markermeer raakten de stagen aan bakboord los en stond ineens de mast te wiebelen. Paniek ! Ik moest het roer vasthouden terwijl Paul probeerde alles weer vast te krijgen. En Hoorn kwam maar niet in zicht!! Vreselijk vond ik het. Nooit meer op een boot. Een vriendin heeft ons opgehaald uit Hoorn!

Maar toch…. Uiteindelijk liep het natuurlijk toch allemaal goed af en kwamen we op heAlkmaardermeer, waar we heel veel gezeild hebben. En natuurlijk gingen we de volgende zomer oppad met ons bootje. Rustig de Zaan af en via Amsterdam naar Durgerdam en van daaruit verder. Vele jaren achter elkaar. Waar ik de eerste jaren altijd degene was die naar de havenmeester liep omsteeds maar de weersvoorspellingen te vragen, durf ik het nu te doen met de voorspellingen vanPaul. Na ca. 5 jaar hebben we onze trouwe 620 ingeruild voor een 720. Een meter meer ruimte, wat een ongekende luxe, ineens was er stahoogte in de kajuit, was er ruimte voor een koelkastje, hoefde de tafel niet naar buiten als we wilde slapen, en was er een echt mini-keukentje met een kastje!!

Nu in 2015 hebben we nog steeds heel veel plezier met onze Watervink en varen we nog steeds – zonder angst, maar met ontzag voor de elementen over het Markermeer en IJsselmeer en is Fries-land nog steeds een heerlijk vakantiedoel.

De Compromis-club hebben we leren kennen als veel gezelligheid met elkaar bij evenementen, bijzonder vriendelijke en toegankelijke mede-zeilers. Meestal met veel grotere en luxere boten dan wij hebben, maar altijd vriendelijk en belangstellend. We hebben vrienden gemaakt en voelen ons hier thuis.

Daarom wil ik heel graag wat tijd en energie steken in deze geweldige club en stel ik mij dan ook verkiesbaar als secretaris, voorlopig voor de komende drie jaar.

Eugenie de Bruijn wil ik heel hartelijk bedanken voor 9 jaar trouwe dienst. De manier waarop zij, samen met haar man Cees en Takkie invulling heeft gegeven aan haar functie is niet te evenaren. Heel veel dank hiervoor.

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen en met hulp van mijn mede bestuursleden zal het mij zeker lukken de functie van secretaris op mij te nemen.