C Yacht in Spanje

Tekst en foto: Sjoerd Kuperus

Op een winter bijeenkomst hield Lennart Noorlander een praatje over de nieuwste ontwikkelingen bij C Yacht.
Hij vertelde toen onder andere dat er – weer- een C Yacht-Compromis steunpunt in Spanje was. Ooit begon Rob Zaadnoordijk zijn carriere in het familiebedrijf in het Spaanse Cambrils met voornamelijk Centauers.
De nieuwe vestiging bleek in Dénia te zijn, een havenplaats aan de Costa Blanca. Van hier vertrekken de veerboten naar het eiland Ibiza en zijn er een paar grote jachthavens. Het is naast de deur van het plaatsje Jávea waar wij een appartement hebben en ik ben er natuurlijk een kijkje gaan nemen.

C Yacht wordt vertegenwoordigd door de firma Mundo Maritimo. De eigenaars zijn Dr-Ing Karl Kuenen en zijn vrouw Jutta. In 2005 openden zij hun zaak in de toen nieuwe Marina de Dénia. Voor die tijd was Karl als elektrotechnisch ingenieur betrokken bij de bouw van windmolens in noord Duitsland. Van kinds af aan was hij een fanatiek zeiler o.a. in de Flying Dutchman klasse. Jutta had een administratieve functie.
Zij hadden toen al een appartement in Dénia en besloten, toen de zaak waar zij werkten in de problemen kwam, het roer om te gooien en daar een watersport bedrijf te beginnen.
De zaak ziet er als je binnenkomt uit als een Winkel van Sinkel. Van levensmiddelen, gekoelde dranken en boot spulletjes tot de meest geavanceerde navigatie instrumenten. Met daar tussen de door Jutta geschilderde landschappen en portretten, haar hobby in de stille tijden.
Je kunt er dan ook voor van alles terecht: Verkoop bemiddeling, ligplaatsen, reparatie en onderhoud; zelfs zo dat je altijd over je tiptop onderhouden en zeilklaar schip kunt beschikken.
Er wordt gewerkt met vaste onderaannemers, alleen het elektrische gedeelte doet Karl zelf.

Ik vroeg hem hoe het contact met C Yacht tot stand was gekomen.
Op een dag meldde zich iemand die een zonnepaneel op zijn boot wilde. Het bleek een C Yacht 12.50 te zijn. Het paneel werd naar volle tevredenheid geïnstalleerd en thuis in Nederland vertelde hij dat aan de werf in Lelystad. Daarbij vroeg hij zich af, waarom er geen servicepunt in Spanje was.
Er werd contact gelegd tussen Lelystad en Dénia en dat resulteerde in de huidige samenwerking.
Een echt dealerschap, met verkoop van nieuwe schepen, is (nog) niet haalbaar. Een van de belangrijkste punten is het feit dat je aan de Middellandse zee weinig middenkuip schepen ziet. Dat houdt o.a. verband met de gewoonte om met de spiegel naar de kade te liggen en een ankerlijn voor, en dan is een grote achterkuip te prefereren. Misschien dat daar in te toekomst met de komst van de nieuwe modellen C 41 ac en 47 ac verandering in komt.

Mundo Maritimo was al steunpunt van het “Deutsche Segelverband“ en de Engelse “Cruiser Association“.
Aan het laatste is een (on)smakelijke anekdote verbonden:
Een Engels jacht meert af voor de deur van Mundo Maritimo en de schipper komt wanhopig de winkel binnenstormen. Of er a.s.a.p. iemand naar zijn schip kan komen. De boot bleek vergeven van de kakkerlakken. Na inschakeling van de plaatselijke “cucaracha“ man was de boot weer snel ongedierte vrij. Door aanbeveling van die schipper kwam het contact met de Cruiser Association tot stand. Dan maar liever een zonnepaneel.

Onder de vaste klanten is één Compromis 999 maar daar komt met de C 41ac en 47 ac wellicht verandering in.
Zij kunnen in ieder geval rekenen op een enthousiast paar om hen “listo para navegar“ of te wel: klaar om te zeilen te maken.

Sjoerd Kuperus – Jávea
swkuperus@gmail.com

Mundo Maritimo: Marina de Dénia – Lokal H4, Dénia
www.mundo-maritimo.com