4 gedachten over “Op jacht naar een 888”

  1. Beste Sef,

    Ik heb een 888 van 1988 in bezit gehad. Aandachtspunten zijn inderdaad de ramen als deze van het type ” opgeplakt” zijn. Je kan deze laten vervangen maar besef dat je dan ook reparatiewerk aan de opbouw moet doen.
    Ik heb in die tijd ook het teak in de kuip vervangen. Het teak is een fineerlaag op multiplex. Dit gaat lang mee maar na 15 a 20 jaar is het wel versleten. Omdat het korte stukjes zijn is het voor een handige klusser wel te vervangen door massieve teaklatjes.
    Verder is het een prima boot waar je veel plezier aan kan beleven. Laat de boot zeker keuren als je er n op het oog hebt. En hoe vervelend het voor de verkopende partij is, de prijzen staan echt onder druk dus je onderhandelingspositie is gunstig.

    Als het je is gelukt een mooie boot aan te schaffen dan hoor ik graag nog eens je verhaal voor een artikel in de C-Kompas. Altijd interessant om te horen wat de afwegingen zijn geweest.

    Groet,

    Ebe van der Land

  2. Hoi Ebe,
    Dank je wel voor je reactie! We hebben inmiddels inderdaad een aantal 888-en bekeken. Er is op het moment best veel keus… En het is leuk om zoveel “dezelfde verschillende” schepen naast elkaar te zien.

    Wat ons opviel: het lijkt erop dat de twee luiken ( in punt en hoofdkajuit ) ook een zwakker punt zijn. We zagen bij 2 schepen lekkage daar. Heb jij (of iemand anders) hier ook ervaring mee?

    Groetjes,
    Sef

  3. Je hebt twee soorten luiken. Die vlakke plexiglas plaat en een Geboluik. Wij hadden de vlakke plaat. Die lekte inderdaad toen wij hem kochten maar ik heb daar een nieuw raamrubber op geplakt en toen was het probleem verholpen. Het heeft zeker 8 jaar goed gezeten en toen hebben we de boot verkocht.
    Die rubbers zijn per meter te koop in de watersportwinkel voor 2 a 3 euro per meter.
    Als je een Geboluik hebt dan moet je wellicht het hele luik losschroeven van het dek. Voorzichtig losmaken want ze zitten ook nog eens met kit vast. Bij onze huidige boot lekte die namelijk ook en ik kreeg hem met veel geduld los. Trek er gerust een uurtje voor uit want als je te snel werkt dan loop je de kans dat de kit de gelcoat meetrekt.
    Nadat het luik los is, zonodig de gelcoat repareren. Daarna breng je onder de goed schoongemaakte rand van het luik een speciale tape aan die ze ook gebruiken bij scheepsramen. Dan hoef je niet meer te kitten. Je schroeft de schroefjes er weer in en dan zie je dat die tape plat wordt gedrukt en er aan de zijkant uit wil. Als dat het geval is dan dicht het goed af en ben je de lekkage kwijt.

    Succes,

    Ebe

  4. Hoi Sef, wij hebben dit weekend besloten om onze Compromis 999 uit 1990 met 10 meter mast, dus fijn voor de bruggen, te koop te zetten.
    Wij hebben net nieuwe ramen (plakramen) en een nieuwe sprayhood met achtertent erop laten zetten.
    Willen boot snel kwijt, is in goede conditie. Ligt momenteel in Huizen.
    Hele fijne boot en heel compleet.
    groeten Lieke Idsinga
    06 21 887 886

Een reactie plaatsen