Waterpeil in IJsselmeer wordt flexibel vanwege drogere zomers

Het waterpeil in het IJsselmeer en Markermeer wordt flexibel. Dat staat in een nieuw zogeheten peilbesluit, dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag ondertekent.
Het waterpeil in het IJsselmeer werd in de zomer tot nu toe op een vast niveau gehouden, maar daar komt nu dus verandering in.

Meer lezenWaterpeil in IJsselmeer wordt flexibel vanwege drogere zomers

Email

C999 Kussens

Vorig jaar heeft tijdens onze Algemene Ledenvergadering Rick Verstaten, samen met andere acteurs, ons een spiegel voorgehouden bij het varen. Rick vond dat zo leuk dat hij een script voor een toneelstuk hierover heeft geschreven “Een Compromis”. Het is de bedoeling dat dit eind van het jaar wordt gespeeld. Op dit moment is men aan de gang om een decor te ontwerpen.

Rick zou daar graag echte kussens (rondzit) voor gebruiken die uit een Compromis 999 komen. Misschien heeft iemand een “oude” set waarmee men kan repeteren. Of heeft iemand de maten van de kussens?? Dus zitting breedte en de hoogte van de opstaande kussens.

Email

Windmeter ST60 geen data

Onze windmeter ST60 Raymarine heeft tot op heden prima gewerkt. Een paar weken na de te water-lating gaf de windmeter geen gegevens meer aan. Als ik de windmeter uitschakelde en weer in schakelde gaf hij een paar minuten gegevens waarna er weer geen data was (streepjes op de display).
Inmiddels is de windgever in de mast gecontroleerd en de verschillende aansluitingen benedendeks, echter zonder resultaat. Als ik de windmeter nu inschakel geeft hij op de display eerst 00 (nullen aan), na een paar minuten op de display streepjes.
Wie heeft hier ervaringen mee. Hoe kan dit worden opgelost?

Alvast bedankt.

Ron Braakman

Email

45 jaar Compromisclub en dat vieren we!

In 2018 bestaat de Compromisclub 45 jaar.
Dit gaan wij op een leuke wijze vieren met een lustrumtocht naar De Marker Wadden op
zondag 30 september 2018
met de driemaster Abel Tasman.

Programma:
12.00u – De schipper en zijn bemanning wachten iedereen op bij de loopplank
12.01u – De bediening staat klaar met koffie, thee en wat lekkers
12.10u – De schipper heet iedereen welkom aan boord, legt de veiligheidsregels aan boord uit en vertelt iets over het schip
12.30u – Tijdens de lunch gaat de presentatie over de Marker Wadden van start door Natuurmonumenten
13.45u – Bezoek Marker Wadden
14.45u – Terug aan boord. Het schip vaart weer uit naar Lelystad
16.00u – De schipper en zijn bemanning nemen afscheid van de groep en hopen dat iedereen een leuke dag heeft gehad waar nog lang over zal worden nagepraat.

Aan de deelnemers vragen we een eigen bijdrage van:
12,50 euro per volwassene en 5,00 euro per kind.
De bijdrage van te voren voldoen door storting op rekeningnummer NL22INGB0003282492 t.n.v. Compromisclub onder vermelding van
uw lidmaatschapsnaam, bootnaam en “Viering 45 jaar Compromisclub”.
De bijdrage is inclusief een heerlijke lunch en een drankarrangement voor de hele tocht.
We vertrekken vanaf Lelystad Bataviahaven en zetten iedereen daar ook weer na afloop af.

Met de auto
Vanaf o.a. Amsterdam (40min), Utrecht (45min) of Zwolle (40min) rijd je eenvoudig naar Batavia Stad Fashion Outlet.
Als je op de A6, afslag Lelystad-Noord neemt en vervolgens de borden Batavia Stad volgt, vind je Batavia Stad gemakkelijk.
Wij raden aan om de aangegeven route op de borden aan te houden, aangezien veel navigatiesystemen je naar de verkeerde locatie sturen.
Bij Batavia Stad kan je gemakkelijk parkeren voor een dagtarief van 3,00 euro. Vanaf de parkeergarage is het ongeveer 15 minuten lopen naar de Bataviahaven.

Het is niet meer mogelijk om u voor deze activiteit op te geven.

Verslag Hemelvaartweekend IJsselmeer 2018

Tekst: Ebe van der Land.

Zonovergoten, een licht briesje, gezellige mensen en een gastvrije haven. Zomaar wat ingredienten voor een mooi Hemelvaartweekend in Volendam. Gestart op donderdag 10 en geeindigd op zondag 13 mei.
Natuurlijk was de harde kern weer aanwezig maar minstens zo belangrijk waren de nieuwkomers op dit evenement. Zij konden onder prachtige omstandigheden kennismaken met de club en op vrijdag en zaterdag meedoen aan de zeilwedstrijden. Aan de reacties na afloop te horen is de kans groot dat we volgend jaar meer ligplaatsen moeten boeken in de Marina Volendam.

Wedstrijden
Op vrijdag werd de eerste wedstrijd gevaren. Vanwege het lichte weer was een baan uitgezet die leidde naar het Paard van Marken en terug richting Volendam. Als vanouds waren de Rinner en Escapade met schippers Maud en Gerrit aan elkaar gewaagd in de kop van het veld. Daarna een middenmoot van vijf schepen met een onderling verschil van maximaal twee minuten en daarachter weer 6 schepen met een onderling verschil van maximaal 7 minuten.
Zaterdagmorgen bij het palaver werd de spanning opgevoerd. Vandaag zou de nieuwe C-cup voor het eerst bewonderd kunnen worden en wie zou de eerste winnaar worden?
De weersomstandigheden zagen er goed uit met een verwachte Noordoostenwind van 4 tot 6 knopen. Bij de start bleek die echter maar twee knopen waarna de wedstrijd werd uitgesteld met een half uur. Toen de wind zwak bleef maar wel licht aantrok werd besloten toch te starten op een verkorte baan naar de aanloopton bij Edam.
Dat pakte goed uit voor de Rinner die deze net kon bezeilen en een hele scherpe tijd neer wist te zetten. Ook de Girasol deed knap mee en werd die dag gedeeld tweede met de Escapade.

Prijzen
Uiteindelijk ging de cup naar de familie Hiemstra van de Rinner. Met de mededeling dat de cup wel kwetsbaar is beloofde Gerrit er een mooi kistje omheen te maken. Volgend jaar zijn er dus weer nieuwe kansen.
Bij de prijsuitreiking kreeg Cees, de schipper van de Scirpus, de aanmoedigingsprijs en ging de prijs voor meest veelbelovende zeiler naar de twee jonge matrozen op Just Smile and Wave, Vera en Dorien.

Wat hebben we ervan geleerd:

  • Vaar nooit tegen de startboei, die kan aan je roerblad blijven hangen waardoor jouw eigen boot ineens startboei wordt.
  • Ruim de finishboei niet te vroeg op want de laatste is vaak niet de laatste.
  • Stilliggen op de startlijn na het startschot zorgt voor mooie taferelen.
  • Je motor even bijhouden om een aanvaring te voorkomen is een goede keus.
  • Zonnebrand tijdens Hemelvaart is geen luxe.
  • Meedoen is minstens zo belangrijk dan winnen.

De uitslagen:

  1. Rinner
  2. Escapade
  3. Girasol
  4. Santosh
  5. Just Smile and Wave
  6. Waterlelie
  7. Algenib
  8. Uiterton
  9. Trijn Hobbel
  10. N8W8
  11. Troubadour
  12. Scirpus

 

 

 

 

Fotoserie hemelvaartweekend 2018

Onze ‘hoffotograaf’ Herman du Rieu is er wederom in geslaagd dit clubgebeuren in een fraaie serie foto’s te vangen.

Ca 25 schepen waren aanwezig in de marina jachthaven in Volendam, waar de havenmeester ervoor had gezorgd, dat alles dicht bij elkaar een box had gekregen.

Klik hier voor het hele album, met vooral veel actiefoto’s van de wedstrijden.

(Op verzoek kan Herman de foto’s in groot formaat aanleveren.)

Hieronder 2 voorbeelden uit het album.

Rubberen neus en stootranden C777

kapotte neus stootrand.jpg

Graag zou ik willen weten hoe ik in het bezit kan komen van een nieuwe rubberen neus voor mijn C777 uit 1987. Ik zie soms C777 boten die een losse neus over de stootrand geplakt lijken te hebben. Ik heb dat niet, bij mij lijkt de neus op stukken stootrand die aan elkaar gesmolten zijn of zo. Deze stukken liggen bijna los en ik zou er graag zo’n neusstuk overheen plakken.
Ook ben ik benieuwd of de stootrand zelf vervangen kan worden voor een redelijk bedrag per meter.
Ik weet dat er jaren terug een onderzoekje naar was of het goedkoper kon dan een uitbesteding aan Cyachts. Hoe dat afgelopen is weet ik niet.
Alle info welkom, bij voorbaat dank,
L. van der Kolk

Email