Te Koop Compromis C-36 class bj. 1997

Mucklehoorn kopie

In zeer goede staat verkerend met veel extra’s (zeilen Rol-grootzeil en High aspect resp 3 en 2 jaar oud), weinig gevaren. Euro 90.000.
Mijn schip gaat vanaf heden in de verkoop vanwege gezondheids redenen. Met pijn in het hart neem ik deze stap na 11 jaar genoten te hebben van haar, van de elementen en het leven met en op de “Muckl”. Rob Boonstra 0614477115

Email

Zeilenactie bij C-Yacht

In samenwerking met zeilmakkerij UK-De Vries Sails hebben wij voor alle C-Yacht en Compromis zeilers een bijzondere winteractie; zeilen van UK-Sails met werfkorting! Nu zelfs met het nieuwe X-Drive doek beschikbaar!
Alle prijzen zijn inclusief 21% BTW. Staat uw boot er niet bij, neem dan contact met ons op.
Er zijn twee uitvoeringen:

Cruising Offshore uitvoering:
Afgestemd op langdurig en intensief gebruik op kustwater en open zee. Gemaakt in High Tenacity Quality dacron, Crosscut snit.

X-Drive Silver uitvoering:
Het nieuwste doek van UK, Cruising Offshore Performance, toerlaminaat. Vormvaster, lichter en beter te trimmen. X-Drive Silver uitvoering met Pentex vezel is voor de verwende toerzeiler, speciaal geschikt voor langdurig gebruik.

Lees meer over deze Zeilenactie.

Compromis 720 jaartal 1974

IMG_7497

Familie zeilboot Compromis 720 1974 met 8 pk viertakt Yamaha hightrust langstaart van 2011.

Aangezien ik het zeilen niet onder de knie heb gekregen, ligt de mast en giek nu al 4 jaar in onze masten loods. Doordat ik nu een kleiner bootje wil kopen en daardoor mijn ligplaats vrij moet komen, ben ik genoodzaakt mijn boot te verkopen. De boot heb ik met al de gegevens op 28-11-2017 op marktplaats gezet. De aankoopprijs voor leden van de club mag lager zijn.
De boot ligt nu in Haarlem op de kant.
Kijk op facebook en heeft U interesse bel gerust.
Geen interesse even zo goed goede vrienden.

Gr. Martin

Email

Windvaan op stuur en hydraulische roer

Autohelm Boordboek1

Beste mensen,
Hoe een windvaan te koppelen aan een stuur en hydraulische, doorgestoken, roer?
Momenteel gebruiken we op de langere tochten met onze 850 een Autohelm 3000 autopilot. Deze is aangesloten op de hydrauliek van het roer, niet op het stuur. Ik heb nog niet goed uitgevogeld hoe dat precies werkt, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Om de accu te besparen, en de ervaring dat zo’n autopilot bij koetere golven aan de kust niet echt veilig is, overwegen we een windvaan.
Kan iemand me uitleggen hoe zo’n winfvaan op een hydraulische roer of stuur aangesloten zou moeten worden? In Boordboek Solo Zeemanschap staat dat de pendulum windvaan aan een stuur gekoppeld kan worden (bijlage).

Email

Zeileigenschappen met grotere fok

Beste mensen,

Ik heb een vraag over de zeileigenschappen van de 850 bij een grotere fok.
2017 is het 2e seizoen geweest met onze 850. Het wordt vanwege de leeftijd en vorm tijd de zeilen te vervangen. Bij weinig wind hebben we echt te weinig zeil. Momenteel hebben we ca. 42m2 aan zeil, met een masthoogte vanaf het water 12m2 en waarvan 20m2 in de rolfok.
De overweging dus een grotere rolfok. De huidige komt met syragetrokken schootoog tot net binnen de vestaging. En wordt geleid door een schootblok op de kajuit. Ik heb ook een blok beschikbaar aan de buitenzijde van de kuip. Op plaatjes van 850-folders zie ik grote genuas met de schoot buiten de verstaging geleid en door dat blok. Ik heb mijn huidige fokschoot tijdens een melkmeisje met een boom ook wel eens buitenom op de achterste blok gezet.

Wat zijn de ervaringen met een grote fok op het achterste blok? Specifieker het effect van de babystag en buiten de verstaging beschoten bij: bijliggen, baks trekken als een opschieter afgebroken moet worden, bij hardere wind alleen op de fok (en hoe gedraagt deze zich bij het snel overstag gaan), melkmeisje, hoe is het zicht om/onder de fok etc.

Email

Bootspecial C34 / 10.40

In dit nummer een special over de C34 die later werd opgevolgd door de C-Yacht 10.40.
Na een oproep per email kreeg de redactie twee reacties. Jaap en Wil Roozeboom schreven een verhaal over hun reis naar de Oostzee met hun C10.40 en Hans Ton reageerde met een verhaal over de aangepaste techniek op zijn C34.
In verschillende testen wordt het schip omschreven als een sportief toerjacht. Die testen zijn terug te vinden op http://www.compromisclub.nl/cwp/schependocumentatie/ en http://www.c-yacht.com/